Nedelja, 18. junij 2023

Nagrajenci 58. Borštnikovega srečanja

Beseda žirije, ki so jo sestavljali gledališki in literarni kritik Matej Bogataj, mednarodno uveljavljen gledališki režiser Peter Petkovšek, dramaturginja, režiserka in igralka Ajda Rooss, vsi iz Slovenije, hrvaška igralka in gledališka režiserka Senka Bulić ter dramaturg in režiser Johannes Nölting iz Nemčije:

Nabor tekmovalnih predstav na 58. Festivalu Borštnikovo srečanje nas je kot žirijo presenetil s kompleksnostjo in z raznolikostjo gledaliških oblik in žanrov. Performativni formati so se srečali s tradicionalnimi dramskimi pristopi, mladi režiserji s starejšimi, uveljavljeni igralci z novimi talenti, stari miti z novo dramo.

Opaziti je, da fokus uprizoritev postaja vedno bolj zaseben: liki in ljudje iščejo svoje mesto v svetu, ljubezen, priznanje in vero, a se pri tem neizogibno soočajo s starostjo, z okoljsko katastrofo, z nasiljem in s smrtjo. Skozi intimnost posameznih produkcij pronica moč gledališča, ki se trudi razumeti kompleksnost sveta, v katerem živimo, in splete raznolikost njihovih stališč v večperspektivno panoramo našega časa.

Usoda posameznika postaja vedno bolj anksiozna, kar se pri večini uprizoritev manifestira v izbiri izrazito narativnih pristopov in konceptualnih izhodišč, manj pa v kompleksnosti dramskih form, uprizoritveni ranljivosti in rahločutnosti ter čutnih raziskovanjih. Zdi se, da se nahajamo na točki preizpraševanja smisla gledališča oziroma njegove transformacije v postpandemskem svetu.

Čestitke vsem nagrajencem!

Zaprta študija. “New Constructive Ethics” nagrajena kot najboljša predstava

Po mnenju žirije je najboljša predstava letošnjega Borštnikovega srečanja Zaprta študija. “New Constructive Ethics” režiserkeNine Rajić Kranjac v produkciji Prešernovega gledališča Kranj. Kot je v obrazložitvi zapisala komisija, predstava raziskuje človeško objestnost ali hubris na ozadju klimatske katastrofe, različnih nivojev osebne odgovornosti in neustavljive želje po ljubezni in sprejetosti v umirajočem svetu, pri čemer ustvarjalci besedilo Viripajeva obogatijo z vedno novimi konfrontacijami privatnega in družbenega ter z medsebojno grozečimi si biološkimi in moralnimi ambicijami.

Borštnikova nagrada za režijo

Nagrada gre mladi režiserki Mojci Madon, ki v uprizoritvi 52 hertzov v produkciji Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica mojstrsko poveže podobe iz zgodbe družinske stiske z metafizičnim asociativnim ozadjem, pri tem pa s svojo ekipo premišljeno vodi skozi svet, ki naenkrat vsebuje tako največje kot najmanjše teme človeštva.

Borštnikova nagrada za scenografijo

Nagrado za scenografijo je prejel Branko Hojnik za predstavo Frančišek v režiji Jerneja Lorencija in produkciji Mestnega Gledališča Ptuj. Ustvaril je scensko postavitev, ki se globoko povezuje s Frančiškovo zgodbo uboštva, pri tem pa vzpostavil prostor, ki publiko povabi v duhovno dimenzijo zgodbe.

Borštnikova nagrada za dramsko besedilo

Katarina Morano je prejela nagrado za izvirno dramsko besedilo predstave Usedline v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega, v kateri raziskuje to, kar ostane za nami, ko nas več ne bo. Kot je zapisala žirija, pri tem premišljeno in s pretanjeno prepričljivostjo ustvarja notranja travmatična jedra likov, ki kot usedline pletejo zamrznjen dokument nekega časa, v katerem se moramo kot družba prehitro soočati z izgubo.

Borštnikova nagrada za mlado igralko

Ivana Percan Kodarin je na Borštnikovem srečanju nastopila v dveh uprizoritvah, v 52 hertzih režiserke Mojce Madon v produkciji SNG Nova Gorica je upodobila Deklico, v Ženah v testu v režiji Žive Bizovičar in produkciji SNG Drama Ljubljana pa Tapoletno. Pri tem je po mnenju žirije pokazala igralski razpon v skorajda nasprotnih vlogah, kot umirajoča deklica v 52 hertzov in kot lik nebrzdanega bakhantskega zanosa, ki ga je ustvarila kot Tapoletna.

Štiri enakovredne nagrade za igro

Janez Škof je žirijo prepričal v vlogi ikonične figure krščanskega srednjega veka, Frančiška, v istoimenski uprizoritvi, ki je nastala v režiji Jerneja Lorencija in produkciji Mestnega Gledališča Ptuj, ter Robina uprizoritvi Otroci v režiji Nine Šorak in produkciji SNG Drama Ljubljana. Kot je nagrado za igro utemeljila žirija, je Frančiška odigral s pripovedno inteligenco in toplino na eni strani in z natančnim portretom bogoiskateljstva v mučenem telesu na drugi strani, medtem ko je v vlogi Robina skozi zadržan izraz razrešil dilemo o odgovornosti do prihajajočih generacij, ki jo prinaša grožnja neposrednega konca.

Tamara Avguštin je prav tako nastopila dvakrat, v predstavi Zaprta študija. “New Constructive Ethics” je v vlogi biologinje Rachel Donelan spretno krmarila med suvereno zunanjo podobo znanstvene ambicije in notranjo čustveno negotovostjo etičnega konflikta, v Frančišku v produkciji Mestnega gledališča Ptuj pa je kot Brat Leon iskala mostove med mitom in zgodovinskim subjektom, kakršen je Frančišek.

Mirjam Korbar je prejela nagrado za igro za vlogo Mame v predstavi Usedline v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega. Pri oblikovanju vloge pretanjeno sledi misli umirajoče matere, pri tem pa nastavi vzorec usedlin, ki se bo ponovil v njenih potomcih.

Branko Šturbej je prejel nagrado za igro v vlogi Georgea v uprizoritvi Kdo se boji Virginie Woolf v režiji Ivice Buljana produkciji Mini teatra in Mestnega gledališča Ptuj. Kot Georg artikulirano upodobi moškega, ki se je naučil boriti za svoj položaj v svetu mračnjaških iger dinamike moči in poniževanja. Pri tem pa, tako je zapisala žirija, z zavidljivo lahkoto preklaplja med različnimi nivoji ranljivosti in nasilja ter zabriše meje med rabljem in žrtvijo.

Borštnikova nagrada za oblikovanje svetlobe in videa

Borštnikovo nagrado za oblikovanje svetlobe in videa je prejel kolektiv Son:DA in Toni Soprano Meneglejte, ki uprizoritvi Kdo se boji Virginie Woolf v režiji Ivice Buljana ter produkciji Mini teatra in Mestnega gledališča Ptuj dodaja dramaturški in ritmični sloj. Borštnikova nagrada za celostni pristop k obdelavi gradiva Nagrado za celostni pristop k obdelavi gradiva je žirija prisodila predstavi Žene v testu v produkciji Slovenskega narodnega gledališča Drama Ljubljana, v kateri ustvarjalci drzno raziščejo globlje povezave med folklorno tradicijo in položajem sodobnega ženskega subjekta. Borštnikova nagrada po presoji žirije Posebno nagrado je žirija podelila kolektivu uprizoritve En K te gleda v produkciji Kulturnega zavoda Godot in Zavoda Vitkar, ki v raziskovanju kafkovskih likov s sijajno Mojco Špik v glavni vlogi mojstrsko najde fizičen izraz odtujenosti slavnega Gregorja Samse.